Kanbun Shintó Uchi-gatanaČepele vyráběné pro používání jednou rukou během období Muromachi, nošené za páskem obi... More střední období EDO (1661-1673)
meč paní Věry Čáslavské, který dostala na OH v Tokiu 1964
MEI: mu-mei (attr. Shigetaka, NBTHK Ninteishó – Kichó)
Sugata: shinogi-zukuri, relativně krátká čepel s výrazným zúžením u špičky
nagasaDélka čepele měřená od špičky k osazení hřbetu munemachi – hamachi, kde navazuje řap n... More … 61,1 cm; tori-zori … 0,88 cm; moto-haba … 3,05 cm; saki-haba … 2,02 cm; moto-kasane … 0,66 cm; saki-kasane … 0,5 cm.
Hada: itame
HamonKalící linie. Hranice mezi temperovanou částí ostří ha a nekalenou částí zbytku čepele. More: midare s vystupujícím chóji, tenká nioi + ko-nie kuzure
Boshi: kó-maru
Kissaki: kó/chu-gissaki
NakagoTrn meče. Neleštěná část čepele, která je skryta pod jílcem, rukojetí tsuka. More: ubu; délka 16,8 cm; tmavě hnědá patina s čerstvou lokální korozí; ha-agari kurijiri; 1x mekugi-ana 0,56 cm; kiri yasurime.
Hmotnost: 588 g
Popis:
Dobře tvarovaná, relativně krátká čepel s výrazným zúžením směrem ke špičce (o 1 cm) typu Kanbun shintó (1661-1673). Povrch čepele je blýskavě lesklý s drobnými lokálními makronerovnostmi po celém povrchu, s několika typy morfologie (papilární linie, šmouhy, …) a se stopami zbytků lokální povrchové krupičkovité koroze. Dle sdělení majitelky čepel před poskytnutím k posouzení důkladně přeleštila tzv. švédskou utěrkou, neboť vykazovala mnoho otisků prstů a dalších korozních stop. Nečistoty ulpěné pod přední hranou habaki vytvářejí matnou hranici.
Hada a hamonKalící linie. Hranice mezi temperovanou částí ostří ha a nekalenou částí zbytku čepele. More začaly být více čitelné teprve po opakovaném ošetření čepele originálním japonským uchiko a olejem, které bylo aplikováno po několik dnů. Midare hamonKalící linie. Hranice mezi temperovanou částí ostří ha a nekalenou částí zbytku čepele. More s vystupujícím chóji je charakterizován tenkou světlou linií nioi, místy doprovázenou ko-nie kuzure.
Defekty (kizu): muneware na hranici se shinogi-ji na straně ura v rozsahu 6-9 cm od mune-machi, signalizuje neprovařené shingane a kawagane. Na ostří (ha) je v oblasti pod hranicí monouchi jeden výraznější výlomek a několik nepatrných výlomků. V blízkosti většího výlomku ostří jsou povrchové (relativně čerstvé) stopy otěru, orientované ve směru seku. Ke stopám o používání meče lze zařadit jeden třesk na hřbetu mune, asi uprostřed délky čepele. Hrot špičky čepele (kissaki) vykazuje drobný defekt naražení.
Na straně omote je znatelné podbroušení plochy hira-ji v oblasti habaki-moto, které se projevuje v nerovném žebru shinogi (vykazuje obrácené lokální zakřivení – uchizori). Na čepeli je použita dekorativní brusičská technika keshó migaki (bývá aplikovaná na kissaki-mune a na hira-ji v oblasti habaki-moto).
Řap nakagoTrn meče. Neleštěná část čepele, která je skryta pod jílcem, rukojetí tsuka. More je původní, bez signatury, se znatelným příčným yasurime a patinou tmavě hnědé koroze. Navíc je zde čerstvá, červená kotoze. V oblasti umístění záštity je povrch řapu omačkán.
Dodatečně (po identifikaci a zpracovábní posudku) majitelka předložila NBTHK Nintenshó č.71950 z roku 1963, které hodnotí čepel na úrovni Kichó (významná práce) s atributy dílny Shigetaka.
Souprava (koshiraeMontáž / příslušenství japonského meče, které obklopuje čepel japonského meče při noše... More)
Buke-zukuri, téměř úplná, bez obústku koiguchi s prasklou pochvou (saya), kterou překrývá stuha sage-ó ledabyle namotaná v prostoru mezi záštitou a očkem kurikata. 3+1 podložky seppa jsou nesprávně namontovány.
Za účelem lepší manipulace s mečem při identifikaci a k vůli zpevnění praské saya byla stuha sage-ó převázána ve stylu ronin-musubi.
Jílec (tsuka) délky 23 cm a hmotnosti 116 g, je pokryt bílou rejnočí kůži samé a opleten zelenou stuhou tsuka-ito ve stylu morohinerimaki, pod kterou se nalézají párové ozdoby menuki. Kolíček mekugi z našedlé kosti (průměru 0,58-0,6 cm) je z poloviny ulomený a neplní svoji funkci.
Pochva (saya) dřevěná, délky 73 cm, je bez obůstku (3,85×2,3 cm) a podélně prasklá v podélném spoji téměř do poloviny své délky. Černý lak se strukturou cestiček kůrovce je místy popraskán. Očko kurikata je z černé rohoviny a má šířku 1,5 cm. Nákončí kojiri (3,3×1,75 cm) je černě přelakované, popraskané.
Záštita (tsubaZáštita - obecně kulatý kovový plát s centrálním klínovitým otvorem pro čepel (nasazuje s... More) je železná, oválná (nagamaru-gata) 7,9×7,4×0,45 cm, 130 g, s hladkým povrchem pokrytým tmavohnědou patinou, je dekorativně prořezána Mon-sukashi. Při okraji (mimi), diagonálně, v místě kontaktů s palcem levé ruky při držení meče je výrazná korozivní prohlubeň.
Prstenec habaki je měděný (3,3×2,54×1,12 cm), pokrytý natrženou stříbrnou fólií. Podložky seppa s jemně vroubkovaným okrajem jsou dvě z mosazi a dvě z mědi (pokryté stříbrnou fólií).
Objímky jílce fuchi (3,86×2,3×1,18 cm) a kashira (3,37×1,7×1,2 cm) jsou železné, s povrchem pokrytým tmavohnědou patinou. Fuchi je zdobena grafickým dekorem se zbytky zlacení. Kashira má oblý tvar s dekorem „S“ drážky principu Jing-Jang.
Ozdoba menuki pod opletem zelené stuhy tsuka-ito je ze slitiny shakudo, a má tvar předmětu převázaného zlaceným motouzem.
Celkové hodnocení:
Podle jednotlivých atributů se jedná o meč spíše užitkový než umělecký. Jeho historickou hodnotu významně povyšují okolnosti, za kterých byl meč majitelce v roce 1964 darován na olympijských hrách v Tokiu.
Komentář:
Z hlediska tvaru čepele se jedná o typ Kanbun šintó (období 1661-1673). V té době Tokugawského míru rostla japonská města, dařilo se umění, řemeslům a zejména obchodníkům, zatímco samurajové neměli žádnou příležitost bojovat a mnoho samurajských rodin zůstalo po bitvě u Sekigahary bez pána (róninové). V roce 1615 byl odhadován počet róninů na 500 000. To sebou neslo řadu problémů. Po Japonsku se potulovaly hordy loupeživých róninů, kteří přepadali pocestné a obchodní karavany. Slavný spis Hagakure, který nabádá k návratu k ctnostným 39 vlastnostem bojovníka, vznikl až v roce 1716. Pro řešení těchto závažných, dlouhodobých, společenských problémů a pro posílení vojenské vlády Bakufu, začaly v polovině sedmnáctého století ve velkých městech cíleně vznikat výcviková střediska dódžó, kde se praktikovaly různé formy cvičení šermu (kendó a iaidó, a sekací zkoušky tamešigiri). Tyto školy byly často vedeny najatými róniny, kteří v nich udržovali šermířskou tradici a nalézali tak své uplatnění i živobytí pro své rodiny. Šermířské školy kladly důraz na formální a rituální prvky výcviku. Pro cvičení rychlého tasení meče Iaidó tak vznikl tvarově, rozměrově a hmotnostně optimalizovaný meč, který je označován jako Kanbun šintó.
B.P.