Ve své knize popisuje pohled na výrobu japonských mečů a jejich použití.
Meč je sice primárně zbraň, ale zvláště dnes je důležitý jeho rozměr estetický. Právě tento rozpor mezi krásou a funkcí sensei silně pociťoval. Ve svých kovářských začátcích se zaměřil pouze na estetickou stránku (tvar sugata, hamonLinie mezi zakalenou a nezakalenou částí čepele - linie kalení. Hranice mezi temperovanou čás... More, atd…). Po získání kovářské licence, když si otevřel svou dílnu, se setkával s mnoha budoka, kteří provádějí tameshigiri (試し斬り) a mají zájem meč v této aplikaci použít. Zhruba ve stejné době došlo ke konfrontaci, kdy byly mistrovy meče testovány a on s lítostí zjistil, že nesekají nijak zvlášť dobře. Příčina spočívá v dnešní poptávce, kdy cca 90 % zákazníků kupuje japonský mečNihonto je doslovný překlad pro japonský meč a je tím myšlen: Podle zjednodušené definice je... More jako umělecký předmět.
Sensei zmínil jeden meč z období Edo, na jehož čepeli je rytina “Člověk nemá žádné kosti” a na řapu nakagoTrn meče. Neleštěná část čepele, která je skryta pod jílcem, rukojetí tsuka. More je nápis mečíře: Jsem sice nešikovný, ale dělám meče tak, že dobře sekají a v pití sake mě nikdo nepřekoná”. Sensei poukázal na skutečnost, že pokud historické meče nebyly obzvlášť krásné, tak ani mečíř nebyl vysoce ceněn. Proto mistr Matsuba pečlivě vysvětluje svým žákům takové technologické postupy, aby na meči vznikaly ceněné kalicí známky.
V dnešní době, kdy jsou nově vyráběné meče předmětem především uměleckým, se pomalu ztrácejí znalosti o jejich praktické funkčnosti. Mistr se touto otázkou velmi zaobírá a zajímá se o to, zda má vliv například druh hamonu na sekací schopnosti meče. Uzavřel toto téma informací, že přímá linie kalení suguha (直刃) je optimální pro sekání, ale není vizuálně atraktivní. Zatímco čepel s divokým a krásným kalením typu hitatsuraTyp hamonu s tobiyaki hojně rozprostřeným po celé šířce čepele. More (皆焼) je při sekání náchylnější na zlomení.
Výsledkem jeho třicetiletého bádání a úvah nad rozporem Krása versus Funkčnost je poznání, že obojí je velmi důležité! Spojení estetiky a funkčnosti v jednom meči je velmi složité, a proto tento úkol dokáže splnit pouze velmi zkušený mečíř.
Knihu jsme od mistra dostali darem a je jiPlocha čepele mezi žebrem shinogi a kalící linií v hamonu. More možné prezenčně zapůjčit na vyžádání předsedy (kniha je v japonštině).