Japonský jazz

Páteční večer 20.2.2015 v divadle Archa, Na Poříčí, byl zasvěcen „japonskému“ Free Jazzu – uskupení Lotus Position. Světoznámý klavírista Yosuke YAMASHITA (1942) se sobě vlastním, až démonickým drivem a mladistvým nadšením strhl své mnohem mladší spoluhráče, šakuhačistu Akihito OBAMA (1975) a bubeníka Akira HORIKOSHI (1965), k hektickému výkonu.

Pan Yamashita po pár úvodních větách roztomilé angličtiny získal diváky svoji bezprostředností a následující akustická smršť pěti převážně autorských skladeb diváky pohltila. Free jazzové trio v tomto japonském pojetí předvedlo základ postavený na nekompromisních bicích, s dikcí bubnů taikó, povýšenou o dokonalou techniku jazzových činelů, převážně fortissimo klavír, držící hlavní melodii skladby a šakuhači předvedené nejen v klasickém stylu dlouhého zenového dechu, ale i jako nástroj držící linku tématu, či jazzové sólo s úsečnými tóny i vibrátem. Po první části odcházeli živě diskutující diváci do foajér a technik se na jevišti pustil do opravy klavíru…

Druhá část měla komornější nástup (šakuhači+bicí), nicméně záhy se rozvinula opět do strhující vichřice dokonalé souhry, excelentních sól jednotlivých nástrojů i dramatických stopek a strhujících dojezdů. Diváci ocenili zařazení autorské skladby motivované 4.části (Allergo con fuoco) Symfonie č.9 Z Nového světa, stejně jako mistrovo skvěle vyslovované „ř“ ve jménu Antonín Dvořák. Příjemně se poslouchala klavírní pasáž ve stylu New Orleans swingového piána. Večer uzavřela autorská skladba na motivy kurdské lidové hudby (Kurdské tance). Kdo jste nestihli pražskou Archu, máte druhou šanci 21.2.2015 v Domě hudby v Plzni.