Shin-shinto katana Takahashi NAGANOBU
Signatura (katana-mei):
UNSHU HAN TAKAHASHI NAGANOBU TSUKURU (reisho na straně omotePřední strana čepele (liší se mezi tím přední strana u tachi a katany. More),
BUN-KYU GAN-NEN HACHI GATSU HIDrážka vyřezaná do čepele pro účely snížení hmotnosti nebo pro dekorativní účely. More (sosho na straně ura).
V překladu: knížectví Unshu, vyrobil Takahashi Naganobu, osmého měsíce prvního roku éry Bunkyu (1861).
ČEPEL:
Tvar (sugata): shinogi-zukuriTyp čepele japonského meče. Nejobvyklejší typ, vyskytuje se ponejvíce u dlouhých mečů, nap... More, mitsu-muneHřbet mune se třemi stranami. More, fumbari, chu-gissaki (3,6 cm), koshi-zoriZakřivení sori čepele se středem křivky ležící blíže řapu nakago. (1,4 cm), délka (nagasaDélka čepele měřená od špičky k osazení hřbetu munemachi – hamachi, kde navazuje řap n... More) – 71,25 cm.
Proporce: moto-haba 3,4 cm, saki-haba 2,3 cm, moto-kasane 0,8 cm, saki-kasane 0,5 cm.
Struktura kovu: ko-itameVzor struktury kresby dřeva. Vzor malého zrna. Povrchový vzor zrna jihada rozptýlených nepravid... More hadaVzor oceli na těle meče. V průběhu kování čepele se materiál mnohokrát překládá, skováv... More (velmi jemná, téměř muji).
Kalení: nie-nioi fukai hamonLinie mezi zakalenou a nezakalenou částí čepele - linie kalení. Hranice mezi temperovanou čás... More, kawazuko-choji midareHamon nepravidelného tvaru. Všechny druhy hamon jsou midare kromě rovné suguha. More, ko-gunome yakidashi. Kalení hrotu ko-maruTyp boshi, který se otáčí zpět malým plynulým krouživým pohybem. More boshi.
Řap (nakagoTrn meče. Neleštěná část čepele, která je skryta pod jílcem, rukojetí tsuka. More): délka 20,6 cm, ubu-nakago tvar futsu, zakončení ha-agari kurijiri, 1x mekugi-anaOtvor v řapu nakago, kam se vkládá mekugi, pro zajištění rukojeti tsuka. More (průměr 0,62 cm), obrácené kesho-yasurime, začínající ostrůvkovitá koroze.
Popis stavu čepele: robustní, velmi zachovalá, s ubu-ha (tupá část ostří cca 3 cm při habaki-motoČást čepele, která sedí pod habaki. More), s několika třesky od použití v boji. 2 velké obloukovité vylomení ostří asi v polovině délky čepele, 1 velké obloukovité vylomení ostří na spodní hranici monouchiPrvní třetina čepele od yokote směrem k řapu nakago. More a mnohačetné drobné třesky uprostřed monouchiPrvní třetina čepele od yokote směrem k řapu nakago. More a na kissaki-fukura. Konstrukční brus velmi dobrý, původní. Kvalitně vyleštěné a vyhlazené plochy jsou pokryté mnohočetnými drobnými skvrnami po nepříslušném lubrikantu, který dlouhodobě vázal vlhkost. Místy pavučinová mezikrystalická koroze.
Čepel vykazuje všechny znaky práce shin-shinto mistra Takahashi Naganobu, včetně provedení signatury. Jedná se o originál vyrobený a označený tímto mistrem, meč kategorie Juyo-TókenDvousečná čepel (meč/dýka) libovolné velikosti nebo tvaru. More.
SOUPRAVA (koshiraeMontáž / příslušenství japonského meče, které obklopuje čepel japonského meče při noše... More):
Úplná, velmi zachovalá souprava buke-zukuri, s černě lakovanou pochvou (strukturovaný lak, místy popraskaný). TsukaRukojeť (jílec) japonského meče. U naprosté většiny mečů je možné zcela vyjmou čepel z p... je pokrytá bílým same a černou nepůvodní (novou) tsuka-itoŠňůra, kterou je omotána tsuka v rámci procesu tsukamaki. Nejčastěji se používá hedvábný... pod níž se nalézají sentoku menukiPárové dekorativní součástky rukojeti, připevněné po stranách rukojeti tsuka v prostoru dla... More (postavička sedícího muže s bederní rouškou). Kování soupravy je železné, dohněda zkorodované, s decentně zdobeným zlatým hirazogan dekorem rostlinných úponků. Železná tsubaZáštita - obecně kulatý kovový plát s centrálním klínovitým otvorem pro čepel (nasazuje s... More je doprovázena dvěma měděnými-pozlacenými podložkami seppaDistanční podložky, které se vkládají u obou stran záštity tsuba, aby bylo zajištěno, že ... More, jednodílné habakiMalá kovová objímka (často zdobená) přidržující tsubu a zajišťující čepel v pouzdře s... More je měděné. Nepůvodní (nové) sage-o je černé barvy.
Železná tsubaZáštita - obecně kulatý kovový plát s centrálním klínovitým otvorem pro čepel (nasazuje s... More s tmavohnědou až černou patinou a korozí, má oválný tvar (nagamaru-gata), rozměry 8,13×7,7×0,5 cm, s průchozími postranními otvory rio hitsu ana. Plocha hira-ji je nepravidelně lokálně zvlněná prokováním. Na straně omotePřední strana čepele (liší se mezi tím přední strana u tachi a katany. More je vnořená reliéfní rytina shishiai-bori, v kombinaci s hon-zogan ve zlatě (obi dvou postaviček, květy přírodní scenérie). Čínský motiv představuje hornatou krajinu z níž v dáli vystupuje špička pagodovité střechy chrámu, z hor padá vodopád překrytý větví borovice, pod níž jdou dvě postavičky – zenový mistr následován žákem nesoucím na holi vak – vstupují na klenutý můstek přes horskou bystřinu, lemovanou strmým kamenitým břehem s travinami (květy hon-zogan). Na straně ura je opět shishiai-bori technikou znázorněno zatáčející se koryto říčky. Nádherná mu-mei tsubaZáštita - obecně kulatý kovový plát s centrálním klínovitým otvorem pro čepel (nasazuje s... More představuje klasickou práci ve stylu školy Kaneie.
2x seppaDistanční podložky, které se vkládají u obou stran záštity tsuba, aby bylo zajištěno, že ... More je měděná, pozlacená, 4,02×2,33×0,08 cm (u fuchi), 4,2×2,4×0,1 cm (pod habakiMalá kovová objímka (často zdobená) přidržující tsubu a zajišťující čepel v pouzdře s... More). Měděné jednoduché habakiMalá kovová objímka (často zdobená) přidržující tsubu a zajišťující čepel v pouzdře s... More, spojované atypicky – šikmým, přeplátovaným spojem (řez 45°) na boční ploše (na straně ura).
Dřevěná tsukaRukojeť (jílec) japonského meče. U naprosté většiny mečů je možné zcela vyjmou čepel z p... s bílým same, délky 23,4 cm, je opletena nepůvodní (novou) černou tsuka-itoŠňůra, kterou je omotána tsuka v rámci procesu tsukamaki. Nejčastěji se používá hedvábný..., sentoku menukiPárové dekorativní součástky rukojeti, připevněné po stranách rukojeti tsuka v prostoru dla... More v podobě postavičky sedícího muže s bederní rouškou.
Tmavohnědá, zkorodovaná, železná, signovaná fuchi, tvaru tsuboguchi, 3,94×2,3×0,9 cm, s jemným hira-zogan dekorem rostlinných rozvilin, meiPodpis nebo nápis, obvykle vyrytý na řapu meče. More: „?-FU TSUGIYOSHI SAKU“
Tmavohnědá, zkorodovaná, železná, kashiraHlavice (koncovka rukojetě) pro zpevnění konce rukojeti tsuka. More tvaru aori, 3,4×1,45×1,6 mm, s jemným hira-zogan dekorem rostlinných rozvilin, jejíž povrch je čelně rozdělen dekorativní hlubokou a úzkou drážkou ve tvaru písmene „S“ (symbolizující jing-jang).
Sentoku menukiPárové dekorativní součástky rukojeti, připevněné po stranách rukojeti tsuka v prostoru dla... More, postavička sedícího muže s bederní rouškou, který se opírá o pozlacený přepravní koš, pozdní Edo.
Dřevěná sayaPochva meče. More s obústkem kuchigane z černé rohoviny a tmavohnědým železným nákončím kojiri tvaru aori, s jemným hira-zogan zlatým dekorem rostlinných rozvilin, délka 77 cm. KurigataMalé očko na vnější straně pochvy saya pro provlečení jistící šňůrky - sageo. More z černé rohoviny je bez shitodome. Místy popraskaný a lokálně promáčklý černý lak s výrazným krupičkovitým dekorem, kombinovaný nepravidelně rozloženými úsečkovitými prohlubeninami s hladkým dnem.
HMOTNOSTI: čepel 860 g, kompletní meč 1,24 kg, v celé soupravě 1,5 kg.
Celkové hodnocení
Meč je ukázka nádherné práce pozdního Eda a vzácný studijní exponát. Zachovalá, robustní čepel reprezentuje klasickou školu shin-shinto BizenArchaická provincie Japonska, moderní prefektura Okayama. More a subtilní, střídmá souprava svým provedením a kvalitou koresponduje s citlivým japonským pojetím, kdy se obě části vzájemně doplňují. Nic dopředu nesignalizuje, že tato poměrně subtilní souprava s decentně laděným dekorem ukrývá relativně mohutnou čepel.
Čepel vyrobil roku 1861 ve věku svých 56 let mečíř školy Kató, Takahashi Naganobu, člen páté generace klanu Jakushu (Wakasa no Kuni) Fuyuhiro. Jeho původní jméno bylo Takahashi Rihee. Adopcí se stal členem sedmnácté generace rodové větve Fuyuhiro. Později odešel do Eda, vstoupil do klanu Chounsai Tsunatoshi a stal se dvorním mečířem knížecího rodu Matsue. Následně žil v Koji-machi Hirakawa-cho. V roce 1868 se vrátil na panství Matsue, kde zemřel 12. 5. 1869 ve věku 64 let.
Jeho učitel Kató Tsunatoshi je označován za nejlepšího shin-shinto mečíře období Edo. On sám byl velmi zručný a tvořil ve stylu mnoha škol. Typické je pro něj kalení ko-gunome midareHamon nepravidelného tvaru. Všechny druhy hamon jsou midare kromě rovné suguha. More a mírně nakloněné saka chojiŠikmé choji (tvar hřebíčku). More midareHamon nepravidelného tvaru. Všechny druhy hamon jsou midare kromě rovné suguha. More. Mimo to pracoval také s toran o-midare a suguba. Dochovalo se mnoho dlouhých a impozantních katan, jihadaVzor oceli na těle meče. V průběhu kování čepele se materiál mnohokrát překládá, skováv... More je velmi hustá, blíží se muji. Typické je pro něj obrácené provedení yasurime, protože byl levák. Své čepele značil na straně omotePřední strana čepele (liší se mezi tím přední strana u tachi a katany. More stylem reisho (hranatými znaky) a na straně ura stylem sosho (kaligrafické trávové písmo) – tento způsob se poprvé objevil u shinto mistrů Tsuda Sukehiro a Tsuda Sukenao z Osaky.
© B. Planka 2004